5.4.10

BRONKITIS SYMPTOMS...

-ia Sejenis penyakit yang juga dikenali sebagai radang paru-paru.Ia menyebabkan penyempitan saluran pernafasan serta hilang fungsi mengembang dan menguncup.

-Dua fenomena akan berlaku iaitu’hiposemia’iaitu kekurangan oksigen dalam darah dan ‘hipercapnia’ iaitu penakungan bahan kumuh karbon dioksida yang tidak dapat dikeluarkan oleh paru-paru.


Jenis-Jenis Penyakit

-CAD (Chronic Obstructive airways disease)
-penyempitan saluran pernafasan secara kronik
-IOAD (Irreversible obstructive airways disease
-Ia adalah penyakit kelainan genetik kerana kekurangan antitripsia antibodi menyebabkan seseorang itu menderita’amphesema’ pada usia muda.Implikasinya tisu paru-paru(alveoli)akan mengembang dan merosakkan dinding pundi-pundi udara akhirnya hilang sifat keanjalan(elasticity)

Punca Penyakit/Faktor Risiko

-Tabiat merokok
-Pencemaran udara dari industri dan pembangunan
-Asap dari kenderaan
-Jangkitan paru-paru yang berulang-ulang seperti pneumonia,virus dan TB
-Penyakit Asma
-Alahan dan rentetan dari radang hidung atau resdung
-Kelainan genetik

Tanda-Tanda/Simptom

-Sesak nafas
-
Batuk berpanjangan dan berkahak
-
Tidak dapat tidur dengan selesa
-
Berasa lemas
-Bibir,mulut,jejari menjadi biru
-Sakit kepala(rasa seperti bengang)
-Pengsan kerana keracunan dalam darah


*Fizikal bagi emphesema :
-Kurus kering
-Sukar bernafas
-Proses pengembangan dan pengucupan tidak sempurna tapi tidak biru(pink puffers)

*Fizikal bagi’chronic bronchitis’:
-Bertubuh kronik
-Masalah kesukaran bernafas tidak ketara
-Mengalami kebiruan pada mulut,jari dan bibir
-Bengkak pada kaki dan badan(Blue blotters)

Langkah pencegahan
-Meninggalkan tabiat merokok
-Hidup dalam persekitaran yang bersih

Komplikasi
-Mudah mendapat jangkitan paru-paru dan pneumonia
-Kegagalan jantung (corpulmonale)
-Kekurangan oksigen dalam darah menyebabkan hati,jantung,buah pinggang dan otak tidak berfungsi dengan sempurna
-Pengsan secara tiba-tiba

Rawatan/Pengesanan

-Rawatan bronchodilator dan antibiotik
-Ujian X-ray
-Ujian pernafasan
-Ujian CT Scan
-Ujian kandungan oksigen dan karbon dioksida dalam darah(blood gueses)



* mesti ramai yg tertanya2 kenapa aku post pasal penyakit ni kan...sbnrnye aku hampir2 ade penyakit ni..tp alhamdulillah..sehat dah sekarang..cume kadang2 aku agak fobia bile aku kene batuk2...so im try avoid diri dari asap rokok...mende tu yg sbnrnye buat paru2 aku xleh tahan..tbe2 aku terbayang kn rase sakit yg amat sgt bile aku batuk dulu (br gak baek bln January 2010)..sampai xleh nk gerak,baring saket, duduk pn saket, diri saket lg kn nk kua jln2..haizz..rase mcm nk mati pn ade..tp Tenkiu kat Encik Ayah dan Puan Mak..sbb mereka sgt prihatin kat aku (anak die yg sgt kepala batu)..mahap Encik Ayah & Puan Mak..saya sayang sangat Kamu berdua..sekian

Tiada ulasan: