13.3.11

gam Cukai Jalan

Dalam hati nak menyumpah pun tak guna. Kadang-kadang korang akan rasa macam menyumpah di daun keladi..#ade ke ayat tu?

Sebab kompem memang tak kan dapat feedback.

So, aku simpan jek sumpah seranah aku ni dalam-dalam.

Ye la, mana tak nye,bila time nak tukar Cukai Jalan a.k.a Roadtax korang akan mengalami gangguan perasaan macam aku ni..#betul tak? kan kan

[Bangge : oke ni Roadtax baru aku]

Dah, cukup berangan tu..aku nak bagi TIPS yang aku guna ni sikit..hahaha #macam bagus!

Cara aku membersihkan gam Roadtax lama

Sebenarnya banyak cara korang boleh gunakan..

opp..oppp..bukan cara kot..kalau cara, aku rasa cara kita nak bersihkan gam tu mesti tenyeh-tenyeh guna kain kan.semuanya guna cara yang same jek kan.

ok2, Pada aku, ayat yang betul ialah cecair/alat yang kita gunakan untuk tanggalkan gam tersebut ialah banyak jenis..

Kebanyakkan blog/web/orang yang aku sebey, dorang banyak syorkan guna Spray/Pen WD-40..kebanyakkan nye lah..yg laen2 aku tak pasti..selain spray tu dorg ade gak syorkan guna minyak masak , baby oil, alkohol, sepirit, perfume yg ade alkohol, n macam-macam lagi..dan cara yang sama, tenyeh2 dengan kain sampai hilang gam tu..

Tapi kene tengok cermin kereta korang tu bertinted atau tak, jangan maen suka-suka jek korang tibai tuang sepirit 1 botol, pastu tinted lu rosak, lu maki2 gua..memang aku tibai luOrang..#gangster kan saye

cara aku pulak, aku guna alkohol..sebab..aku tak jumpa pape bahan2 d atas tu dalam masa yang terdekat..dan kebetulan, EncikAyah ada satu set alat untuk dia Cek Darah..hahaha

korang pernah nampak benda ni tak??

[Bapak aku punye : ni akibat Darurat..hehe]


ia adalah ALCOHOL SWAB, ia digunakan sebelum jari kita di cucuk dgn benda tajam untuk d ambil darah..kiranye macam nak kebas kan jari tu lah..

tapi aku guna untuk hilangkan gam roadtax tu..hehe..sebab dia ada ALCOHOL...#cool kan..

[agak tak nampak ye..sebab upacara pembersihan cermin
dilakukan d waktu malam..sekian mekaseh.]

dan aku tenyeh dia sampai la bersih...

Siap Step pertama aku...ade lagi satu Step nak kene settle kan..


Roadtax baru jangan lupa d lekatkan..

cara aku ni mudah..sebab nanti dah cukup setahun, senang la korang nak tanggal dan lekatkan roadtax..


1 - Tanggalkan Roadtax dari kertas nya..

[ala2 Pink colour yu roadtax baru ai ni, teruja ai nk pasang..haizzz]


2 - Yang ni aku guna Tape yang transparent tu..then aku buat ala2 Liminate kat tempat yang bergam tu..

[nak liminate pun bole gak, tp kene keluar kos liminate ar]


3 - Gunting molek2, ikut bentuk roadtax tu k.

[jangan buat bentuk love2 nanti JPJ kejor korg, aku tak tau]


4 - Korang boleh cari Roadtax Holder..n korang lekat kan la kat cermin kereta korang..mende ni bersepah jual kat kedai k..aku yakin, korang mampu milik..#ganbatte

[plastic holder ni banyak design k,
korang bole pilih ikut kesesuaian jiwa dan raga korang]


Dan Cara ini tak akan meninggalkan kesan gam roadtax kat cermin kereta lagi..so nanti nak tanggal dan pasang roadtax dah tak ada masalah dah..




Nota nak kene Kaki ke? : Kalau luOrang tak berapa paham ayat2 gua tu, tak mengapa lah..luOrang boleh cekidaut kat blog Bro ni..okeh..gua blaja dari blog die la ni..okeh..Selamat Mencuba!!

Tiada ulasan: